Logo administratie-dark  Logo-Financieel-adviesburo-dark
   
Home Nieuws Hootsen Nieuws Website bepalend voor omzet ZZP'er

Nederlandse zzp'ers kunnen niet meer zonder website. Het is een belangrijk kanaal voor het binnenhalen van omzet. 95 procent van de zzp’ers heeft een website. De gemiddelde extra omzet van deze sites bedraagt 22.500 euro per jaar. De ene website is natuurlijk succesvoller dan de andere. Een aantal tips om in elk geval meer dan 10.000 euro binnen te halen met je website.

• Online verkoop voor klein deel belangrijk
• Site moet online vindbaarheid vergroten
• Handel en bouw profiteren het meest

Zie ook: 8 tips voor een betere website

De cijfers komen uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van zzp’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse zzp’ers.

Website belangrijk kanaal
De Nederlandse zzp’er is massaal online te vinden. Maar liefst 95 procent heeft een website. Dit in tegenstelling tot in Groot-Brittannië waar slechts 65 procent van de zzp’ers een website heeft. De zzp’ers geven zelf ook aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84 procent). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30 procent). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91 procent), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (alle rond de 85 procent).

Geringe investering
De website van de Nederlandse zzp'er bengt gemiddeld meer dan die van de collega's in Groot- Brittantie. Deze zelfstandigen halen gemiddeld 19.550 euro uit hun websites. Voor de kosten hoef je ene website ook niet te laten. Per jaar zijn de kosten gemiddeld 300 euro en men steekt zelf rond de 16 uur in de site.

Handel en bouw profiteren het meest
Wel zien we dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (34.250 euro ) en bouw ( 28.600 euro) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen 8.000 euro). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren zzp’ers ( 8.950 euro versus 25.000 euro).

Succesfactoren en tips
Het is wel zo dat er veel verschil zit tussen de websites. Op basis hiervan is door SIDN een aantal tips voor een optimale website opgesteld.

Vergelijken we de kenmerken van succesvolle sites (meer dan 10.000 euro extra omzet) met die van minder succesvolle (minder dan 1.000 euro extra omzet) dan is er een aantal duidelijke verschillen. Deze verschillen leiden tot de volgende tips waar zzp’ers bij optimalisatie van hun site rekening mee moeten houden.

Tip 1: Content up-to-date
56 procent van de online succesvolle zzp’ers past de site wekelijks tot maandelijks aan. Online minder succesvolle zzp’ers doen dit minder regelmatig.

Tip 2: Online promotie
51 procent van de online succesvolle zzp’ers doet dit tegenover 20 procent van de minder succesvolle. Met name Search Engine Optimization is populair bij de online succesvolle zzp’ers. Ook de kosten en tijdbesteding van online promotie zijn niet hoog. Gemiddeld besteedt men hier 130 euro en 12 uur per jaar aan.

Tip 3: Wees actief op social media
80 procent van de online succesvolle zzp’ers zet naast de site social media en/of een app in. Onder online minder succesvolle zzp’ers is dit 66 procent.

Tip 4: Doe een kleine extra investering
Het verschil tussen succesvolle en minder succesvolle sites is een investering van 250 euro en 13 uur per jaar.

Fiscaal Flits

Coronacrisis: uitstel van betaling voor ondernemers

19/03/2020 - Bent u ondernemer of zzp'er en heeft uw bedrijf problemen door het coronavirus? Om u te helpen door deze moeilijke tijden heen te komen, heeft het kabinet een aantal maatregelen genomen. Zo kunnen ondernemers bijzonder uitstel van betaling krijgen voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting,omzetbelasting en loonbelasting. Het kabinet wil de administratieve kant van het uitstel voor ondernemers zo eenvoudig mogelijk maken. De voorwaarden voor het aanvragen van uitstel van betaling zijn daarom verder versoepeld.Iedere ondernemer die door de coronacrisis in financiële problemen is gekomen komt in aanmerking voor uitstel van betaling van zijn belastingschuld.Een ondernemer kan het verzoek om uitstel van betaling indienen door een brief te sturen naar Belastingdienst, Postbus 100, 6400 AC Heerlen. Vanaf het moment dat de ondernemer zich meldt, wordt de invordering van zijn belastingschulden voor de inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting/btw en loonbelasting direct stopgezet. Lees meer...

Coronacrisis: verlaging van uw voorlopige aanslag

19/03/2020 - Verwacht u een lagere winst door de uitbraak van corona? En betaalt u nu een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting? Lees meer...

Coronacrisis: tijdelijke verlaging invorderingsrente en belastingrente.

19/03/2020 - InvorderingsrenteAls u een aanslag niet op tijd betaalt, moet u normaal gesproken 4% invorderingsrente betalen vanaf het moment dat de betaaltermijn is verstreken. Vanaf 23 maart 2020 verlaagt de Belastingdienst de invorderingsrente tijdelijk van 4% naar 0,01%. Dit geldt voor alle belastingschulden.   Lees meer...

Fiscale startersregelingen voor ondernemers

08/03/2020 - Gaat u een bedrijf starten? Voor startende ondernemers zijn er verschillende startersregelingen: StartersaftrekDe startersaftrek (2018 en 2019: € 2.123) komt boven op de zelfstandigenaftrek (2018 en 2019: € 7.280). Lees meer...

Milieu-investeringsregelingen voor ondernemers

08/03/2020 - Investeert u als ondernemer in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen? Dan kunt u misschien de volgende regelingen gebruiken: Energie-investeringsaftrek (EIA)Als u investeert in energiebesparende technieken of bedrijfsmiddelen, kunt u misschien de Energie-investeringsaftrek gebruiken. Lees meer...

Fiscale reserves voor ondernemers

08/03/2020 - Fiscale  reserves zijn bedragen die u als ondernemer opzij legt (reserveert) en die u mag aftrekken van uw winst. Er zijn 3 belangrijke fiscale reserves:   Lees meer...

Heeft een werknemer recht op loon na besmetting met het coronavirus?

04/03/2020 - Als een werknemer zich als gevolg van het coronavirus ziek meldt, dan heeft de werknemer recht op loon tijdens ziekte. Wanneer een werknemer zich niet ziek meldt omdat de klachten beperkt zijn maar ook niet naar werk kan komen in verband met quarantaine, dan ligt de situatie lastiger. In dit geval zegt de wet dat een werknemer recht behoudt op loon, tenzij het niet werken voor rekening en risico van de werknemer komt. Het is lastig om te betogen dat het niet werken als gevolg van besmetting met het coronavirus en een opgelegde quarantainemaatregel voor rekening en risico van de werknemer komt, terwijl een ‘normale' ziekmelding een ondernemingsrisico is en niet voor rekening en risico van de werknemer komt. Het is dus zeer verdedigbaar dat een werknemer bij een quarantainemaatregel gewoon recht heeft op loon.   Lees meer...

Phishing: valse sms en e-mail over betalingsachterstand in omloop

04/03/2020 - De Belastingdienst waarschuwt voor een valse sms en e-mail. Hierin staat dat u een betalingsachterstand hebt en kunt betalen door op een link te klikken. Klik niet op de link, maar verwijder de sms of e-mail meteen.   Lees meer...

Database voor bepalen consumentenadviesprijs fiets

20/02/2020 - Vanaf 1 januari 2020 geldt een jaarlijkse bijtelling voor de fiets die de werkgever voor woon-werkverkeer ter beschikking stelt aan de werknemer. Voor berekening van de 7% bijtelling gebruikt u de consumentenadviesprijs. Deze kunt u makkelijk opzoeken in een daarvoor opgezette database.  Lees meer...

Uitstel tot 1 juli 2020 voor loonaangifte kleine ondernemers

04/02/2020 - Om kleine ondernemers goed te ondersteunen bij het tijdig en veilig doen van hun loonaangifte geeft de Belastingdienst ongeveer 24.000 ondernemers die zelf hun loonaangifte doen via de site van de Belastingdienst uitstel tot 1 juli 2020. Dit in verband met het nieuwe inlogmiddel eHerkenning. Lees meer...

Inschrijven nieuwsbrief