Skip to main content

Elektrische fietsen & aansprakelijkheid

19 juli 2020

Door verschillende belastingvoordelen en subsidies zijn elektrische fietsen (ook wel e-bikes genoemd) in trek. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat een elektrische fiets een motorrijtuig is. De verplichte WAM (Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen) is sinds 2006 afgeschaft voor fietsen met trapondersteuning, maar dit geldt niet voor alle modellen. De zogeheten elobike (of pedelec) heeft modellen die wél een verplichte verzekering eisen. Gebruikers van dit soort e-bikes kunnen wel degelijk aansprakelijk worden gesteld voor veroorzaakte schade. Het gaat om e-bikes die harder dan 25 km/u gaan.

Verzekeren

Schade veroorzaakt door een dergelijk e-bike, zowel materieel als immaterieel, kan vallen onder de aansprakelijkheidswet. Het zal dan worden gezien als schade veroorzaakt door een motorvoertuig en deze dient altijd verzekerd te zijn binnen een AVP (Aansprakelijkheidsverzekering voor Particulieren).

Er gelden dus andere regels voor een zogeheten 'speed pedelec'. Dit zijn fietsen met een elektrische trapondersteuning, maar sneller dan normale pedelecs. De elekrtrische aandrijvingskracht zal enkel werken als je kracht uitoefent op de pedalen; doe je niks, dan stopt het mechaniek. Het grote verschil ligt hem in het feit dat een elobike/pedelec maximaal 25 km/u mag bereiken en de speed pedelec 45 km/u. Laatstgenoemde is ook verplicht om een bromfietskenteken te voeren op de openbare weg. Daarbovenop is het verplicht een goedgekeurde helm te dragen op de speed pedelec.

Kijk dus goed naar wat voor e-bike je aanschaft; mocht je voor de snellere variant gaan, houd er dan rekening mee dat je meer verplichtingen zal hebben.